إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .
إسلاميكا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

خلي عندك أمل

فن خلي عندك أمل

مُساهمة من طرف إسلاميكا الإثنين 17 مايو - 13:27:31

خلي عندك أمل

خلي عندك أمل 18476_1325638068688_1462983895_30938520_7988632_n

منذ طفولتي وانا لا اعرف معني الأستسلام والهزيمة

قد تصادفني مواقف عصيبه لكني استطيع انا انتصر عليها

ففي تانيه ثانوي جبت 74 % وكنت انكسرت ساعتها وكانت كل الحياة في وشي سوده

لكني تمسكت بالأمل وقدرت اني اطلع من الظلمه ديه لأدخل في اول اسبوع في الدراسه في مسابقة اوائل الطلبه وامثل المدرسه . وجبت في السنه ديه 94 % .

وفي ثانوي برضه كنت في سنه اولي ثانوي ما اعرفش حاجه عن الانجليزي ، كانت اصعب المواد بالنسبه لي ، ولكن اخدتها تحدي مع نفسي وفي ثانيه تانيه جبت فيها 17 ونص من 25 لكن في سنه تالته قدرت اجيب 22 ونص من 25 ، ومدرس الانجليزي في مره من المرات بيسأله عني قاله ابنك مجاهد ، وديه من افضل الصفات الي بتوصف لحد ، وأتمني اني افضل مجاهد طول عمري .

في اولي كليه دخلت الترم الأول وانا حاسس اني هطلع الاول علي دفعه ، جبت جيد ساعتها ، ولكني ما استسلمتش وفضلت اذاكر وكل سنه ادخل امتحان يبقا عندي ثقه اني هجيب درجات ممتازه .

رغم ان ده ما بيحصلش بس مع كده عندي أمل ، والي عنده أمل في الحياة ديه عمره ما يخسر .

في متش الزمالك قبل كده الزمالك كان خسران في ماتش وبابا كان محبط جدا ً وقال خلاص الزمالك خسر ، بس انا قلت له خلي عندك أمل خلي عندك ثقه في ربنا ، وفعلا ً الزمالك فاز المتش ده .

انا اول اما دخلت النت دخلت منتدي وعينت مشرف بعديها بأسبوع ، مش لتميزي ولا حاجه بس عشان كتبت مواضيع كتيره في فترة قصيرة ، بعديها دخلت منتدي الكليه بتاعتي كتبت مواضيع بخصوص دراستنا الا انهم لم يعينوني مشرفا ً لم استسلم وبذلت مجهود كبيرا ً لمده سته اشهر وبالفعل تم تعيني مشرفا ً عاما ً ، والحمد لله حتي بعد انسحابي من الأشراف لايزال الكثيرون يتذكرون ابو تريكة بكل خير .

عرفين في حياتي عموما ً بحاول ما ادخلش اليأس فيها ، حتي في الترم الأول كانت الامتحانات صعبه جدا ً بس كنت كل امتحان احاول ان افصل نفسي عن صعوبته تماما ً واخلي قدامي هدف وهو النجاح وبس واني ما ادخلش الخوف في نفسي ، لأني ان دخلت الخوف واليأس في نفسي مهما كانت سهوله الأمتحان هبقي خايف وانا بحل ، يعني انا في امتحان في الترم الاول الامتحان كان صعب جدا ً ودخل دكتور الماده فالمراقب بيقوله مش هتقرائلهم الاسئله ، فالدكتور رد عليه قاله لالالالالالا عادي ما هم كده كده ساقطين ، رغم كده نفضت لكلام الدكتور وحليت كويس علي قد ما قدرت ، والحمد لله ربنا وفقني في المادة ديه ونجحت .

في بعض الأوقات الحياة ما بتدناش غير خيط ضوء صغير ، بس احنا علينا اننا نمشي وره خيط الضوء ده ، لان خيط الضوء ده هيوصلنا لحياة مليئه بالأمل وبالأضواء .

حتي في حبي كانت الحكاية صعبه جدا ً وكنت في لحظات مستوي الأمل عندي يوصل للحد الأدني لدرجه انني كنت أعتقد انه مستحيل ، ولكن مع أصراري وعدم يأسي تحقق أملي .

لا يزال أمامي وأمامكم الكثير من العوائق والتحديدات حاولوا ان توجهوها بكل أمل وأصرار وعزيمة .

في حياتي اتعلمت حاجه ان الي بيبص تحت رجليه بيتخبط في الي قدامه ، لكن الي بيبص قصاده وبيدي لنفسه أمل في الحياة وما يستسلمش للواقع ده الي بينجح ويحول حياته من شقاء الي سعاده واني شوفت مقوله في فيلم هندي عجبتني جدا ً واحب اختم بيها ...

ليس من العيب ان تخاف ، ولكن العيب ان تجعل خوفك يقف امام تحقيق احلامك وامام حياتك .

مع تحياتي : إسلاميكا .

انتاج : مايو 2010 .
إسلاميكا
إسلاميكا
admin
admin

https://e6lamica.yoo7.com