إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .
إسلاميكا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الفائز الحقيقي

حصري الفائز الحقيقي

مُساهمة من طرف إسلاميكا الثلاثاء 10 فبراير - 19:53:00

الفائز الحقيقي

الفائز الحقيقي N1462983895_30217073_7976

الشخصيات : وسيم وأريج .

المكان : علي الياهوو .

وسيم : انتي عارفة يا أريج ان شوفت حلم أمبارح ، خلاني أفكر كتير في حياتي ، شوفت أن فريق الزمالك كان بيلاعب الأهلي ، وبعدين الزمالك فاز بالمتش ، ولكن الغريبة ان الأهلي وجماهيرة أحتفلوا بالنصر .

أريج : طيب ما هو عادي يا وسيم ، عشان الزمالك بيخسر علي طول .

وسيم : لاء ، الحكاية مش كده ، انتي عارفة ان قعدت افكر في الحلم ده ، ووجدت انه له معني خطير جدا ً .

أريج : معني خطير كمان ، طيب قول يا عم الفيلسوف خلينا نشوف الزمالك عمل فيك أيه ؟

وسيم : زمالك ايه بس حولي تفكري في الحلم ، هتلاقي هنا ان الزمالك هو اللي فاز فوز ظاهري ، يعني ممكن يكون حقق فوز مباراة ، ولكن الأهلي أكيد وصل لفوز أكبر وهو الفوز بالدوري علي سبيل المثال ، والحكاية ديه خلتني أفكر في الحكاية بمفهوم أعمق أن ممكن الواحد يأعتبر نفسه فائز ولكنه في حقيقة الأمر خاسر .

أريج : ازاي يا وسيم ؟

وسيم : يعني ممكن يكون واحد فرحان أن عنده معلومات ، وأنه بيفيد الناس ، ولكنه ما بيفديش نفسه بيها .

أريج : طيب ما هو كويس أنك تفيد الناس .

وسيم : اة طبعا ً كويس اني أفيد الناس ، ولكن لازم أفيد نفسي أولا ً .

أريج : اة ...

وسيم : انت ِ فين يا بنتي ؟

أريج : أنا أهو بس كنت بفكر في الحكاية ديه ، وأكتشفت أنها أخطر مما أنت بتقول ، ديه الحكاية ديه بتنطبق كمان علي الناس اللي بتقول حاجة مفيدة وتعمل عكسها .

وسيم : اة ، يعني شوفي مثلا ً ، واحد ينصح حد أنه لازم يلتزم ، وأنه يجعل قلبه خالص لله ، فالي بيتنصح يسمع الكلام وينفذه ، والراجل الي نصحه يعمل عكس الكلام فيدخل النار مع أنه هو الي قال النصيحة .

أريج : وده يا وسيم بينطبق علي الحياة كلها ، فممكن واحد ينصح واحد تاني بأنه يغير نظام حياته ، والشخص الثاني ده بفضل تلك النصحية تتحول حياته الي جنة ، وبينما الي بينصح يترك حياته تسير كما هي دون أن يفكر في أن يصلحها . طيب يا تري يا سمسم ، هل الواحد يقدر يصدق الشخص ده ؟

وسيم : هي مسألة محيرة ، بس انا عن نفسي ، بحاول أخذ من الناس الي هيفدني .

أريج : يعني مش هتقوله وهو بينصحك ، انه ليه ما بيحاولش يصلح من حياته الأول ؟

وسيم : ممكن أقوله مثلا ً انت علي فكرة أفكارك مميزة جدا ً ، بس أنت نقصك أنك تستثمرها في حياتك ، لأنك ان أستمريت علي كده ، ستجعل من حولك يحققون نجاحات ، وستكون أنت الخاسر الوحيد ، ومش غلط انك تساعدهم ، الغلط انك ما تساعدش نفسك أولا ً.

أريج : بس في بعض الأحيان ، ممكن الأنسان يقول حاجات وما يلتزمش بحاجات منها ونعتبره حكيم ، زي اما حصل ما سينكا ، عندما قال ان الحكيم مش لازم يلتزم بكل الي بيقوله .

وسيم : ديه هنا شئ مختلف ، لأن سينكا أعماله كانت تربوية ، وأما تيجي تكتبي في التربية أنت ِ لازم تضع ش تصورك للتربية المثالية ، والطرق المثالية للوصول للحكمة ، عشان الناس اما تلتزم بالحاجات ديه تقترب من المثالية ، ولا تقترب من القاع .

أريج : اة ، عشان كده هو بيقول انه ما بيلتزمش بكل الي قاله .

وسيم : أة .

أريج : يعني احنا بكده وصلنا الي أربعه أنواع من الناس :

1 - شخص ينصح الناس ، ويقوم بعكس الذي يقوله .

2 - شخص ينصح الناس ، ولا يلتزم بالذي يقوله .

3 - شخص يعتقد ان جميع من حوله يحتاجون الي نصح ، وينسي ان ينصح نفسه أولا ً .

4 - شخص ينصح الأخرين ، ولكنه لا يلتزم بكل ما يقولة ، لأنه يضع موضوعات للتربية .

بس علي ما أعتقد يا وسيم أننا نسينا ، أننا نناقش النوع الثالث بتأني أكثر ، لأن الشخصية ديه دلوقتي أنتشرت ، تلاقي الواحد من دول ينسي نفسه ويقعد ينصح في الناس .

وسيم : باب النجار مخلع ، زي ما قالوا في الأمثال ، هو انا أتعمدت اننا نترك الشخصية ديه ، يا أريج ، عشان أنا بأعتبره أنه شخص مريض ، يريد أن يعوض ما به من نقائص عن طريق تفكيره ان جميع البشر من حوله يحتاجون الي نصيحة ، وهو العاقل الوحيد .

أريج : أوك ، أحنا بكدة يعتبر ناقشنا معظم الشخصيات ، وعاوزين نختم بقي الموضوع يا وسيم ، أتفضل اختم الموضوع .

وسيم : أوك ، انا هأختم الموضوع بطريقة جديدة ، أني هقول شوية مقولات مختصرة عن الموضوع عموما ً :

1 - النصر الحقيقي هو الذي يعود علي بالنفع .

2 - لابد أن ألتزم بكل شئ أقوله .

3 - من الجميل أن أساعد الناس ، ولكن من الأجمل أن أساعد نفسي أولا ً.

4 - أصلح من نفسك أولا ً ، وبعد ذلك حاول أصلاح الأخرين .

كتابة وتأليف : ابو تريكة .

من أنتاج : شركة ابو تريكة غير للأنتاج .
إسلاميكا
إسلاميكا
admin
admin

https://e6lamica.yoo7.com

- مواضيع مماثلة