إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .

أمرأة تحت الحصار

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

حصري أمرأة تحت الحصار

مُساهمة من طرف إسلاميكا في الخميس 26 مارس - 7:07:03

أمرأة تحت الحصار



وانا قاعد علي النت كالعادة حسيت بزهق شديد ، فقلت أدخل كده علي شات الياهوو ، وأتكلم مع كام بنت أسلي نفسي شوية ...

وسبحان الله أول اما دخلت لاقيت بنت بتكلمني ، ففرحت أوي بس للأسف لاقتها موقع وقالت لي أضغط علي الموقع ده عشان تشوفني وانا ( تم التعديل بواسطة ابو تريكة ) ، فطبعا ً وزي كل الشباب كنسلت معاها الشات و ... ، وبعد كده قعدت فترة أدور علي اي بنت حقيقية ولكن للأسف كان معظم الي في الشات مواقع أباحية ، وانا في وسط بحثي لاقيت واحد بيكلمني ، ولاقيته أول سؤال بيقوله انت ولد ولا بنت ، فرديت انا ولد ، قال لي شكرا ً وقفل .

المهم يعني بعد مرور وقت طويل أوي ، وجدت أخيرا ً فتاة حقيقية ، ولكني صدمت حين علمت أنها ليست فتاة في سني بل هي أمرأة لديها 44 عاما ً ...

بصراحة انا ما عرفتش أعمل ايه ! ده أنا داخل عشان اقضي وقت مش أقعد مع ست كبيرة تقعد تديني نصائح ، بس قلت في نفسي مش مهم ، مش ممكن يحصل زي مسلسل حضرته المتهم أبي وأتجوز الست ديه ، بعدين وبعد طول تفكير أعتذرت لها عن غيابي فترة عن الكلام بعذر أنه كان معايا تليفون ، فرديت منال بكل أحترام ، وقالت ...

BUZZ!!!

وسيم : منال مين يا عم محمود ؟

محمود : منك لله يا وسيم ، انت زي ما رخمت علي محمد جاي ترخم عليه انا كمان !

وسيم : ايوة يا عم ، بس رد وقول لي منال مين ؟

محمود : الست الي عندها 44 سنه ، بس انا نسيت أقول ده في أول الموضوع ده ، عندي السحلب الي اتدلق ده يا وسيم .

وسيم : ماشي يا برنس .

محمود : ماشي ، المهم يعني انا بعد أما أعتذرت هي ردت قائله ...

منال : ولا يهمك يا محمود ، عادي ما فيش مشكلة .

ومع أني كنت مخنوق في الأول ، بس بعد كده لاقت نفسي أندمجت في الحديث معاها ، ووسط الأندماج ده ، كانت فكرة وحده تخيم علي كل تفكيري ، ما هو سبب دخولها علي الشات ، هل هو بسبب الوحده أم بسبب المشاكل العائلية ألخ ... ، وبيني وبينكم أن في الأول كنت محرج ، بس بعد شوية لاقتها انها بتكلمني عادي ، ولاقيت انها مش هتزعل من السؤال فتشجعت وقلت لها علي السؤال وكانت الأجابة هي
...

منال : بصراحة هو سؤال صعب جدا ً ، لأن الشات مرحله من مراحل عمري ، وانا شايفة اني ان اتكلمت عن الشات لازم أتكلم عن حياتي ، وانا لسه ما أعرفكش كويس ، أنا أسفه .

محمود : ده أنا الي أسف عشان انا كنت متطفل ، بس انا كنت بسأل السؤال عشان ان ممكن أستفيد من خبرة حضرتك .

منال : ولا متطفل ولا حاجة ، بس انا ما ينفعش كل شخص أتكلم معاه أحكي له عن حياتي كلها ، فما تزعلش ، وكمان اما نعرف بعض أكثر هتلاقيني أنا الي هاجي أحكيلك .

محمود : ان شاء الله .

وأنتهي الشات بيني وبينها بأضافة أيملها عندي ، و ...

BUZZ!!!

وسيم : أنتهي أزاي يا عم ، يعني انت داخل عشان تقول أنك أتكلمت مع واحده عندها 44 سنه ، أتصدق أنت رخم .

محمود : أتصدق انت اني ندمان أني عرفتك ، يا عم ما تسيبني أخلص الموضوع ، يعني انا ولا محمد رخمنا عليك في أي موضوع قبل كده ، أيه الغلاسة ديه ، يا ابو جهل أن أقصد بأنتهي الشات بيني وبينها في اليوم ده يعني مش عموما ً .

وسيم : ماشي ، بس بعد كده وضح كلامك أكثر .

محمود : ان شاء الله ، ونكمل مع بعض ...

وبعد أما خلصت معاها ، دخلت نمت ، وتاني يوم قلت أفتح الياهوو وأشوف مين الي فاتح ، فوجدتها فاتحه الأيميل فتحدثت معاها طوال اليوم
...

وأصبح تحدثي معاها عاده ، لا استطيع ان اتوقف عنها ، وبعد فترة أعدت عليها سؤال عن سبب دخولها علي الشات الياهوو ، فردت قائله ؟

منال : لقد كنت أبحث عنك ؟

محمود : عني أنا !

منال : أة ، فلقد كنت أبحث عن شخص يهتم بكلامي ، ويسمعني ، ولا يستهزء بمشاعري ، ولا يكدب علي ، والحمد لله وجدتك بعد مرور 44 عاما ً من الشقاء ، 44 عاما ً من الوحده ، فلقد كبرت في عائلة بسيطة ، ولكن لديها مشاكل كبيرة ، لأن أسرتي مثل جميع الأسر المصرية ، أهم ما يشغلهم أمور المعيشة من أكل وشرب وخلافه ، وكان نادرا ً ما يخلو اليوم الواحد من عده خناقات بين أبي وأمي سواء علي مصروف البيت او مصاريف الدروس و ...




مما جعلني أريد أن أخرج من هذا الجحيم بأي طريقة ، وفكرت في الرحيل عده مرات ، ولكني كنت أتراجع لعدم وجود مكان مناسب لأقيم فيه ، وعدم أكتمال تعليمي لأجد وظيفة أستطيع ان ابدأ حياتي وحيده بها ، لذلك كنت أحلم دائما ً بفتي أحلامي لكي يخلصني من هذا الجحيم ، وعندما دخلت الجامعة ، تعرفت علي شاب ، وهذا الشاب قلب حياتي رأسا ً علي عقب ، فرسم لي حياة جديدة مليئة بالنجاحات ، وجعلني اشعر بأن حياتي هامة و ....

BUZZ!!!

منال : انت روحت فين يا محمود ، انت نمت ولا أيه ؟

محمود : لاء والله ، انا موجود ، كمل ِ انتي بس .

منال : ماشي ، وبعده فترة يا محمود أتجوزت الشاب ده ، ولكني فوجئت بعد الزواج بتغير سلوكة تماما ً معي ، فلقد منعي من زيارة أهلي وأقاربي ، بحجه أن لديهم شباب ، وبسبب أن أهلي رفضوه في البداية فحاول ان يرد لهم بتلك الطريقة الصاع صاعين ، وكنت أنا الضحيه بين الطرفين ، فعندما علموا أهلي بقرار المنع أمتنعوا هم أيضا ً عن زيارتي .

وكان يقوم بضربي عندما أعترض علي اي قرار يتأخذه ، ويقول لي انا صاحب البيت ، وانا صاحب القرار الوحيد سواء كان خطأ أم صواب .

واستمر ذلك حتي أنجبت ولدين هما حمزة وعمر ، فأنسا وحدتي بعض الشئ ، ولكن استمر زوجي في ضربي واستمرت الخناقات فيما بيننا ، مما أنعكس ذلك علي ابنائي وجعلهم يفشلون في دراستهم ، وكنت أخفي عنه ذلك حتي لا يضربني ، حتي بلغا المرحلة الثانوية ، فوجدت انه لا مفر لي سوي اخباره الحقيقية ، ولكن لكي لا يقوم بضربي سأقول له ذلك ، وانا عند أهلي ومعي أولادي حتي لا يضربهم ، وبالفعل أخبرته ، ولكني فوجئت برده فعله ، حيث وجدته يتقبل الموقف بصدر رحب .

BUZZ!!

منال : محمود ، انت لسه موجود ؟

محمود : اة موجود ، ومتابع حضرتك .

منال : أوك ، وبعدين قلت خلاص انا قدام هو أتغير كده ، انا هأرجع معاه ، ولما رجعت كانت المفاجأة أكبر ، عندما علمت أنه عمل ذلك ، لأنه أمام أهلي ، ولأنه كان يريد الأستفراد بي ، لكي أكون فريسة سهلة ، فعندما دخلت من الباب وجدته ينهال علي بالضرب الشديد ، فصرخت وحاولت ان أفتح الباب لأخرج مرة ثانية ، ولكنه كان يجذبني بشدة ، ولكن فجأة وجدت جذبه لي يقل ، فنظرت لأجد ابنائي يبعدونه عني ، فضرب زوجي عمر في وجهه فسالت الدماء من أنفه ، فشرعت لأهاجم زوجي ، فوجدته يتجه نحوي ، فقلت في نفسي أن هربت من الباب سيجري من ورائي ويترك ابنائي ، وبالفعل قومت بفتح الباب ونزلت مسرعة الي الشارع ، ولم أعرف أي طريق أسلك ...

BUZZ!!!

منال : انت لسه موجود ؟

محمود : اة ، بس انا ما بحبش أقاطعك .

منال : انا عارفه اني طولت عليك .

محمود : لاء والله ما فيش تطويل ولا حاجة ، بس كمل ِ .

منال : أوك ، وبعدين وانا بأجري في الشارع سمعت صوت فرمله شديدة من ورائي ، فنظرت ورائي لأجد زوجي غرقا ً في دماءه علي الأسفلت ، فشعرت بالراحه بعض الشئ ، ووجدت نفسي أتجه اليه وانا مسلوبه الإراده ، وعندم ذهبت اليه شعرت بألفرحة المخلوطة بالحزن ، الفرحه لأني تخلصت منه أخيرا ً ، والحزن علي ضياع سنوات كثيرة من الشقاء معه ، وبعد سنه من هذا الحادث توفي أبي وبعده بسته أشهر توفت أمي ، ولم يتبقي لي في الحياة سوي أولادي .




وبطبيعة الحال بعده عدة سنوات تزوج أولادي ، وبقيت أنا وحيده ، وفين وفين عندما يأتي أولادي لزيارتي ، لذلك بدخل الشات لكي أجد أشخاص يأنسون وحدتي ، والحمد لله لقد وجدتك .

محمود : يااااااااااااة ، ده انتي استحملتي كثيرا ً جدا ً يا منال .

منال : هي الحياة كده يا محمود ، انت عارف أنا في الأول كنت بقول أشمعنا انا الي بيحصل لي كده ، ولكني بعد فترة أكتشفت أن الحياة مع كل الناس كده .

محمود : عندك حق ما فيش حد مرتاح ، بس الشاطر هو الي يقدر يستفاد من الدورس الي بتحصله .

منال : أة فعلا ً ، وانا الحمد لله بأستفيد منها ، وبحاول أفيد الناس بيها ، عشان ما يغلطوش نفس غلطتي .

محمود : وبكده يا جماعة أنتهي هذا الموضوع ، ولكني حتي الأن أتحدث مع منال ، وقد قومت بخطبتها ، وقريبا ً ان شاء الله سنتزوج .

BUZZ!!!

وسيم : ايه يا محمود ده ، هتتزوج وحده قد أمك ؟

محمود : عادي يا عم الحب ما فهوش سن ، وكمان مش معني انها كبيرة ، أنها ما ينفعش تتجوز ، لأن من حق كل أنسان أن يقوم بأي شئ يريده ما لم يحرمه الدين .

وسيم : طيب والمجتمع والناس مش خايف منهم ؟

محمود : الي هيهتم بكلام الناس هيتعب كثيرا ً ، لأنك لن تقدر علي أرضاء الناس مهما فعلت ، وانا في قنعتي الشخصية أنه قدام انا ما بعملش حاجة تغضب ربنا ، فماليش اي دعوة بالناس ، لأنه الي هيمشي وراء الناس هيحتاس .

وسيم : طيب ، زي ما أنت عاوز ، ومبروك يا سيدي .

BUZZ!!!

ابو تريكة : انا كان عندي سؤال قبل اما تقفلوا الموضوع .

محمود : أتفضل يا تريكة .

ابو تريكة : أنت شايف يا محمود ايه السبب الرئيسي في تعاسة منال ؟

محمود : انا شايف ان سبب كل هذه المصائب هي الأسرة ، لأنهم أنشغلوا عن وظيفتهم الأساسية وهي التربية ، وتفرغوا الي الخناقات ، لم يهتموا بتأثير الخناقات علي أولادهم ، فكان أكبر همهما تحقيق الأنتصار في كل خناقة يدخلون فيها ، ونسوا تماما ً أولادهم ، وهذا ما أوضحته منال ، لأنه قالت ان بسبب تلك الخناقات كانت تريد ان تتخلص من هذا المنزل في أسرع وقت ، مما جعلها تتزوج بأول شاب تتعرف عليه ، دون أن تفكر في عواقب هذا الزواج .

ابو تريكة : لاعيب يا ابني والله ، ومبروك عليك الخطوبة ، وانا أكيد معزوم في الفرح .

محمود : أكيد ، انت ووسيم ، أول ناس هبعتلهم دعوة الفرح .

وبكده يا جماعة أنهينا الحديث ، علي أمل لقائكم في موضوع أخر ان شاء الله .

تأليف وأخراج : ابو تريكة .

أنتاج : شركة ابو تريكة غير للأنتاج والتوزيع الفني .

سنه : مارس 2009 .
avatar
إسلاميكا
admin
admin

عدد المشاركات : 1392
العمر : 28
نقاط : 35428
تاريخ التسجيل : 05/07/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://e6lamica.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى