إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

إسلاميكا
welcome to my forum , please sing up now .
إسلاميكا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

انا هسافر

حصري انا هسافر

مُساهمة من طرف إسلاميكا الأحد 19 أكتوبر - 7:21:42

انا هسافر

انا هسافر 1200274644

هذه قصة عشتها في فترة من حياتي وجربت فيها معني السفر بجد فحبيت انقلها لكم ، كنت في فترة الاجازة وبعدين زهقت من البيت ، وكان كل تفكيري أني لازم اسيب البيت وامشي أول اما يبقي عندي شقة ، وبعدين كنت عوز حاجات من مكتبة الاسكندرية فقولت خلاص أنا اسافر اسكندرية واروح المكتبه واهو أغير جو ، وبعدين كنت أعرف ناس في اسكندرية وكده ، وقررت أني اسافر من ورا أهلي ، وبعدين نزلت الساعة 6 من البيت وذهبت الي محطة مصر وانا كلي فرح أني هسافر وابعد عن البيت ، وبعدين أول اما وصلت الي الاسكندرية بتصل بزمايلي كل واحد منهم خلع وقال معلش اصل قريبي هنا وكده ، فقولت خلاص أنا أروح المكتبة عشان اشوف الحاجات اللي انا عوزها وسألت عن المكان وبعدين قبل المكتبة فيه شارع طويل كده فيه كلية حقوق اسكندرية ومجمع كليات ، وكانت الساعة حوالي 12 ونص قولت أجيب أكل ، وبعد كده وانا ماشي في الطريق فكرت قولت طيب أنا ان ما رجعتش البيت وقعدت هنا هنام فين ، طيب هل هلاقي شغل بسهولة هنا عشان أقدر اصرف علي نفسي وأكل وكمان حتي ان لقيت شغل ما انا هقعد شهر بدون فلوس لغاية اما اقبض ، وقلت طيب اذا كان ده حالي في مدينة مصرية أومال هيكون حالي ايه أن سفرت بره واللغة غير اللغة وهناك كل واحد همه علي مصلحته ، وكمان طيب انا هنا عشان اشتغلت في الاجازة قدرت اجيب تذكره القطار والمصاريف طيب انا هجيب فلوس الطيارة ازاي ، طيب يبقي كده انا بشتغل عشان اجيب فلوس عشان اسافر اجيب فلوس ، وانا أما اوصل البلد اللي مسافر ليها هيكون احساسي ايه اول اما هنزل المطار ، وأول أما هلاقي تكسيات كتيرة جدا ً منتظرة طيب ان روحت لواحد فيهم هقوله روح فين ولا هسكن فين ولا هلاقي شغل ازاي ، وهستمر ازاي في السفر لأنه لازم يكون عندي اقامة وعمل عشان يستمر مفعول التأشيرة ومايبقاش تذكرة سياحة مدتها 6 شهور بس ، طيب أنا اما اسافر انا هرجع تاني مصر ولا هخلي اولادي يتعلموا بره وانسي أهلي ومصر ، وافتكرت اني لازم عشان اسافر اكون خلصت الجيش كمان ، ولقيت نفسي وسط مشكلة كبيرة لأني أول مرة أفكر في الحكاية ديه بالشكل ده لأني كان اهم حاجة عندي اني اسأفر ومافكرتش في اي حاجة ، وفي النهاية وصلت لمكتبة الاسكندرية ودخلتها وانا راجع بقي للمحطة ركبت موصله غلط وتهت شويه وبعد كده روحت علي المحطة ركبت قطر قعد 6 ساعات ، وفي الأخر رجعت البيت وكنت هضرب في اليوم ده بس ربنا ستر ، بس اتعلمت حاجات كتيرة في اليوم ده .

بعد أن قرأت القصة هل اقتنعت بالمضون ولا لسه عاوز تسافر ؟
إسلاميكا
إسلاميكا
admin
admin

https://e6lamica.yoo7.com